موفقیت زنان پاکستانی در انتخابات 2024 میلادی  و دستیابی به کرسی های مجالس.

پس از گذشت تقریباً سه روز از برگزاری دوازدهمین انتخابات سراسری2024 میلادی پاکستان که در 8 فوریه 2024 میلادی برگزار شدند، سرانجام کمیسیون انتخابات پاکستان نتایج غیر رسمی و غیر نهایی تمامی حوزه های انتخاباتی مجلس ملی و مجالس ایالتی پاکستان را اعلام کرد. براساس گزارش "وی نیوز"، تعدادی از زنان پاکستانی برای دستیابی به کرسی های مجلس ملی و ایالتی پاکستان موفق شدند. تاکنون بطور کلی حدود هشت زن موفق شد که پنج زن به کرسی مجلس ملی و سه زن به کرسی مجالس ایالتی را، بدست آورد. از این زنان سه تا زن نامزد حزب تحریک انصاف، یک زن نامزد حزب مسلم لیگ نواز، یک زن نامزد حزب مردم، یک زن نامزد حزب قومی مهاجر و دو نامزدهای مستقل هستند که در انتخابات سراسری پاکستان موفق شدند.

نتایج غیر رسمی و غیر نهایی انتخابات سراسری 2024 میلادی پاکستان اعلام شده است، به گزارش "وی نیوز"، زنان نیز در انتخابات 2024 میلادی پاکستان در کنار مردان کرسی های مجلس ملی و مجالس ایالتی را به دست آوردند. بر اساس نتایج، تا کنون خانم شاندانا گلزار، نامزد مستقل مورد حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان از حوزه انتخابیه NA-30 ملی پاکستان، با کسب  هفتاد و هشت هزار و نهصد و هفتاد و یک (78971) رأی موفق شد. خانم شذرا منصب کهرل از حوزه انتخابیه 112 مجلس ملی پاکستان با کسب یکصد و پنج هزار و ششصد و چهل و شش (15646) رأی موفق اعلام شد. خانم مریم نواز، دختر نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان و نامزد حزب مسلم لیگ نواز پاکستان از حوزه انتخابیه NA 119 مجلس ملی در لاهور با کسب هشتاد و سه هزار و هشتصد و پنجاه و پنج (83855) رای و از حوزه انتخابیه PP 159 ایالتی لاهور با کسب بیست و سه هزار و پانصد نود و هشت (23598) رای موفق اعلام شد. خانم نفیسه شاه نامزد حزب مردم پاکستان از حوزه انتخابیه NA 202 خیر پور ایالت سند با کسب یکصد و چهل و شش هزار و هشتاد و سه (104683) رأی موفق شد. خانم آسیه اسحاق صدیقی نامزد حزب قومی مهاجر پاکستان (MQM) با کسب هشتاد و هشت هزار و دویست و شصت (88260) رای از حوزه انتخابیه NA-232 شهر کراچی، کرسی عمومی مجلس ملی پاکستان را به دست آورد. خانم امبر مجید، همسر مجید نیازی نماینده سابق مجلس ملی پاکستان و نامزد مستقل از حوزه انتخابیه NA-181 مجلس ملی پاکستان از منطقه "لیه" با کسب یکصد و بیست هزار و چهارصد و نود و نه (120499) رای موفق شد. خانم شازیه حیات، نامزد مستقل از حوزه انتخابیه PP 25 ایالتی منطقه لودران در پنجاب با کسب شصت و نه هزار و هفتصد و نود و نه (69799) رای موفقیت را به دست آورد و  همچنین خانم ثریا بی بی، نامزد مورد حمایت تحریک انصاف پاکستان، با کسب هیجده هزار و نهصد چهارده (18914) رای از حوزه انتخابیه PK-1 چترال بالایی، در ایالت خیبر پختونخوا در پاکستان موفق شده است.

ملاحظه:

  1. از لحظه استقلال پاکستان (در 14 اوت 1947 میلادی) زنان پاکستانی فعالانه در سیاست پارلمانی این کشور شرکت کردند، اکنون هر زن پاکستانی به عنوان شهروند برابر پاکستان آزاد است که در انتخابات عمومی پاکستان شرکت کند و بدون تبعیض در هر پست دولتی در سطح ملی، ایالتی و محلی انتخاب شود. زنان حق دارند که از حق رای خود در همه انتخابات، اعم از انتخابات عمومی یا میان دوره، استفاده کنند. زنان همچنین می توانند مستقیماً از طریق یک سهمیه مشخصی برای زنان، در انتخابات شرکت کنند. هیچ منع قانونی برای زنان پاکستانی برای داشتن پست های دولتی درجه بالا، وجود ندارد. پاکستان فرصت هایی را به زنان به عنوان نخست وزیر، سروزیر، وزیر فدرال، رئیس مجلس و رهبر حزب مخالف در مجلس وغیره داده است.
  2. بندهای مختلف قانون اساسی پاکستان در سال 1973 تعهد دولت را برای به حداکثر رساندن برابری جنسیتی از طریق حذف تبعیض جنسیتی و تشویق  زنان به مشارکت در تمام جنبه های زندگی تأیید می کند.
  3. از چند دهه اخیر شرکت عموم زنان پاکستانی در فعالیت های سیاسی تحول بسیار مثبتی در فرهنگ سنتی این کشور ایجاد شده است. در حال حاضر، زنان پاکستانی دوش به دوش مردان، در هر زمینه‌ ای از زندگی فعالیت می ‌کنند، حتی موفق ‌تر از مردان هستند. بنابراین زنان پاکستانی در تمام زمینه های زندگی نقش بسزایی دارند و خانم ژنرال نگار، اولین زن، پزشک نظامی، خانم عایشه ملک، اولین زن، قاضی دیوان عالی پاکستان، شهید بی نظیر بوتو، اولین زن، نخست وزیر پاکستان، خانم مریم مختیار، اولین زن، خلبان (شهید شده) نیروی هوایی پاکستان، خانم سیده هما بتول، اولین زن، تاجر پاکستانی، دکتر فهمیده میرزا، اولین زن، رئیس مجلس ملی پاکستان، خانم حنا، اولین زن، وزیر امور خارجه پاکستان و صدها زنان دیگر، نمونه ای از استقلال زنان در پاکستان هستند.

منبع:

"روزنامه پاکستان" مورخ 20 بهمن ماه 1402

https://dailypakistan.com.pk/09-Feb-2024/1677601

کد خبر 18611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =